Babytegn, andre tegn og lyde fra den 1-årige

Jeg har forsøgt at lære Sigge babytegn, fordi vi var så glade for at Saxo kunne snakke med hænderne som lille. Ligesom med Saxo har Sigge sagt ét tegn uafbrudt i månedsvis, så jeg har været tæt på at opgive. Saxo gjorde præcis det samme. Han sagde fugl, Sigge siger drikke. Og med drikke, mener han have. Så når han ville have noget, råbte han og lavede drikke-tegn. I starten gav vi ham helt vildt meget at drikke, men så fandt vi ud af, at det også betød spise og mor og legetøj og alt muligt andet, han lige ønskede sig. Men lige inden, jeg gav op. Så begyndte han at snakke med hænderne. Så her er en foreløbig liste over Sigges kommunikation som næsten 13 måneders tumling:

Babytegn: Drikke (betyder vil have, men mere og mere betyder det kun drikke), fugl, is, musik, hund, mad.

Lyde: Brum brum: bil, brum brum (samtidig med at han kaster nakken bagover): elefant.

Ord(agtigt): Mad/mor: Mam/mad/(s)mage, Det?: Hvad er det.

 

20131013-205244.jpg
Og så bunder vi.

5 Comments

Filed under sjove ting børn siger, Tumling

5 responses to “Babytegn, andre tegn og lyde fra den 1-årige

  1. Caroline

    HVor er han god ham Sigge!
    Min baby er 13½ måned (og ja han er satdig en baby basta!) og kan nu tegnet for “drikke” som mest betyder vand, men også nogle gang mad eller chokolade (ja han er barn nr 2) og tegnet for “godnat”.
    Men jeg læste dette indlæg og lærte at han også kan tegnet for “du er en åndsbolle mor” 😉
    http://thejulesrules.dk/babytegn-for-alle-pa-app/
    Ingen lyde der lyder som ord – men han hviner som en gris når vi flytter ham fra ipad/lego/tv/ hvad han nu er i gang med at slå på

    • Vand og chokolade er jo også to vigtige grundsten i en sund kost (Sigge kender også godt chokolade) 😉 Sejt han kan sige godnat! Men det er fascinerende hvor meget de kan sige uden ord og at de kan lære tegn før ord og lige pludselig eksploderer de jo bare i tegn! Sigge kan også tegnet for “op” som han selv har fundet på og så kan han råbe/græde tegnet for “du må ikke forlade mig mor!!!!”;)

  2. Kamma kender også ALT til chokolade…og hun er enebarn :p
    Men han er totalt sej! Jeg fortryder lidt at jeg ikke har øvet babytegn med Kamma.

  3. Pingback: Èt-årig kommunikation og børnehavelingo | morihavnen

Leave a comment